3. Gebruik lokale netwerken
Lokale bedrijven zijn vaak het meest bereid om mee te denken. Sluit daarom aan bij:
Een korte pitch of kennismaking kan al voldoende zijn om interesse te wekken en zo je netwerk uit te breiden.
4. Benader bedrijven gericht en persoonlijk
Wacht niet tot bedrijven jullie vinden, maar zet zelf de stap. Een korte, vriendelijke mail of telefoontje werkt vaak beter dan een lange briefing. Leg kort uit wie jullie zijn, waarvoor jullie staan en welke concrete vrijwilligersmogelijkheden er zijn. Bedrijven waarderen duidelijke en enthousiaste communicatie.
5. Organiseer een open dag
Een van de krachtigste manieren om bedrijven te overtuigen, is door ze jullie werk te laten zien. Nodig lokale bedrijven uit voor een rondleiding of korte kennismaking. Als ze de impact met eigen ogen zien, wordt de wil om mee te doen veel groter.
6. Gebruik verhalen en beelden
Bedrijven worden enthousiast van tastbare impact. Deel daarom regelmatig:
-
Foto’s van vrijwilligersactiviteiten
-
Verhalen van medewerkers die hielpen
-
Korte updates op social media
Zo laat je zien wat vrijwilligers betekenen voor jullie doelgroep en inspireer je bedrijven!
7. Maak het aantrekkelijk en goed georganiseerd
Bedrijven geven aan dat ze vooral zoeken naar:
Als je deze punten goed op orde hebt, blijven bedrijven terugkomen en kun je wellicht een structurele samenwerking opbouwen.