Nieuws over vrijwilligerswerk

Week van de VrijwilligersAcademie073

Aan de zesde editie van de Week van de VrijwilligersAcademie073 – van 9 t/m 13 april 2018 – namen 645 vrijwilligers en studenten deel. Veel workshops en activiteiten zaten volgeboekt en ook bij de last-minute balie was het druk!

In 2013 startte de VrijwiligersAcademie073 met een scholingsweek voor vrijwilligers in zorg & welzijn en studenten van de Avans Hogeschool. Inmiddels is de VA073 uitgegroeid tot een scholingsprogramma waar alle vrijwilligers uit ’s-Hertogenbosch en Vught het hele jaar door workshops en activiteiten kunnen volgen. De scholingsweek in april blijft een jaarlijks hoogtepunt: “Ook dit jaar zagen we weer veel blije gezichten van de vrijwilligers die de workshops massaal bezoeken. Veel workshops zaten vol. Er was grote vraag naar last minute plekken.”

Ook dit jaar was het programma zeer gevarieerd. Workshops om kennis op te doen of iets nieuws te leren, maar ook activiteiten waarbij plezier en ontspanning voorop stonden. Nieuw waren de dagelijkse ontmoetingsmomenten buiten de workshops om, waar ruimte was om elkaar te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Op maandag vertelde Jan de Rond van Mooi zo Goed zo over het vrijwilligerswerk in het algemeen en over Den Bosch in het bijzonder, onder de titel “Wat koeien met vrijwilligerswerk te maken hebben“.

Ook een bijzonder ontmoetingsmoment was de blindenlunch: “Een lange sliert van deelnemers met theedoek voor de ogen. Vastklampend aan elkaar, op weg naar de lift. Hilarisch maar het geeft ook pijnlijk aan hoe moeilijk het in het echt moet zijn….”

De scholingsweek wordt georganiseerd door vrijwilligers, studenten Social Work en beroepskrachten. Van alle deelnemers aan de workshops en activiteiten is 25% student: “Er namen dit jaar, in vergelijking met eerdere jaren, meer studenten aan de workshops deel. Dat kan liggen aan de wervende kracht van de huidige studenten die de week mee coördineren. Het gegeven dat meer leerlingen meedoen heeft ook zijn weerslag in de workshops, ouderen leren van jongeren en omgekeerd. Er ontstaat een andere dynamiek.”